الانتقال إلى المحتوى الرئيسي

مهارات وفنيات أداء لغة الإشارة


جامعة المنصورة

About Sign Language Course

Sign language is a language that uses the visual-manual modality to convey meaning. Sign languages are expressed through manual articulation in combination with non-manual markers.

Sign language should not be confused with body language, a type of nonverbal communication. Sign languages convey much of their prosody through non-manual elements. Postures or movements of the body, head, eyebrows, eyes, cheeks, and mouth are used in various combinations to show several categories of information, including lexical distinction, grammatical structure, adjectival or adverbial content, and discourse functions.

This course deals with the following topics:

the concept of sign language, its advantages, disadvantages, uniqueness, and the considerations that need to be taken for those who learn sign language for the first time. It also gives an idea about the concept of fingers alphabet and the Arabic numbers, the skills and technicalities of performing them, the rules that should be followed when practicing the finger alphabet, giving an overview of the chapters of sign dictionary, and performing some of its chapters using sign language.

It also tackles the manner of employing body language when communicating with the deaf, showing the significance of body organs in delivering sign meanings for the deaf, coaching the trainee on some of the sign performance technicalities that need to be considered when communicating with the deaf, showing the anatomy in sign language and how it is different from the Arabic language, and giving some of the differences between the syntactic rules in both sign language and the Arabic language.

Course Staff

Course Staff Image #1

Dr. Mirna Medhat

Assistant Lecture of Curriculum and Teaching Methods for Special- Needs Education - Faculty of Education, Mansoura University.

- Holds a BA in Special Education – Hearing Impairment Specialization - Faculty of Education, Mansoura University.
- Diploma in Special Education - Faculty of Education, Mansoura University.
- Special Diploma in Curricula and Teaching Methods - Faculty of Education, Mansoura University.
- Master in Curricula and Teaching Methods of Special –Needs Education (Sign Language and its Performance Skills) - Faculty of Education, Mansoura University.
- Sign language Trainer - at the Center for Educational Technology - Faculty of Education, Mansoura University.
- Sign language Trainer on a –"Digital Maarf Platform" of Mansoura University.
- Member of the Disability Awareness Team - People of Determination Care and Family Guidance Committee affiliated to the family of the Egyptian Residency “Dignified Life” - Mansoura University.
- In addition to giving a training program in (sign language) to members of the Emergency Department - Dakahlia Security Directorate.
participated in training courses on (sign language) for the project- PACES- of the European Union within the Erasmus+ project.

حول دورة لغة الإشارة

لغة الإشارة هي وسيلة التواصل الغير صوتيّة، تستخدم للتواصل مع ذوي الاحتياجات الخاصة صوتياً للأشخاص البكم وسمعياً للصم، حيث تُستخدم حركات اليدين كوسيلة للتخاطب، وأصابع اليدين في إشارةٍ للأرقام، وأيضاً تعابير ترسم على الوجه لنقل الميول والمشاعر ترافقها بعض حركاتٍ في اليدين لتركيب العديد من المعاني، إضافة إلى متابعة حركات الشفاه وهي المرحلة الأكثر تطوراً لقوة الملاحظة، حيث يستطيع الأصم قراءة الكلمات من خلال حركات الشفاه، وهناك حركات في الجسد كوضع بعض الإشارات إلى جانبي الرأس أو أعلاه أو على الكتف أو الصدر أو البطن كنوعٍ من الإيحاء لإيضاح الرغبات والمعاني، وللتعبير عن الذات.

يتناول المقرر الموضوعات الأتية:

مفهوم لغة الإشارة، ومميزاتها، وعيوبها، واختلافها، والاعتبارات التي تراعى لمن يتعلم لغة الإشارة لأول مرة، أيضًا إعطاء فكرة عن مفهوم أبجدية الأصابع اليدوية، والأرقام العربية، ومهارات وفنيات أدائهما، والقواعد الواجب مراعاتها في أثناء ممارسة الهجاء الأصبعي، وإعطاء فكرة عن أبواب القاموس الإشاري، وتأدية بعضًا من أبوابه إشاريًا.

كذلك تطرقنا إلى كيفية توظيف لغة الجسد في أثناء التواصل مع الصم، وبيان مدلولات أعضاء الجسد في توصيل المعاني الإشارية للصم، وتدريب المتدرب على بعضًا من فنيات الأداء الإشاري الواجب مراعاتها في أثناء التواصل مع الصم، وبيان كيفية التركيب البنيوي في لغة الإشارة ومدى الاختلاف بينه وبين اللغة العربية، كذلك إعطاء بعضًا من الاختلافات بين قواعد النحو في لغة الإشارة واللغة العربية.

تحت اشراف فريق عمل منصة معارف

المحاضر

Course Staff Image #1

د. ميرنا مدحت


مدرس المناهج وطرق تدريس الفئات الخاصة المساعد - كلية التربية جامعة المنصورة - حاصلة على ليسانس تربية خاصة- تخصص إعاقة سمعية- كلية التربية جامعة المنصورة.
- دبلومة مهنية في التربية الخاصة- كلية التربية جامعة المنصورة.
- دبلومة خاصة في المناهج وطرق التدريس- كلية التربية جامعة المنصورة.
- ماجستير في مناهج وطرق تدريس الفئات الخاصة عن (لغة الإشارة ومهارات أدائها)- كلية التربية جامعة المنصورة.
- مدرب لغة إشارة- في مركز تكنولوجيا التعليم- كلية التربية جامعة المنصورة.
- مدرب لغة إشارة- على منصة معارف الرقمية التابعة لجامعة المنصورة.
- عضو بفريق التوعية بالإعاقة- بلجنة رعاية ذوي الهمم والإرشاد الأسري التابعة للمبادرة الرئاسية " حياة كريمة" – جامعة المنصورة.
- شاركت في إعطاء برنامج تدريبي في (لغة الإشارة) لأفراد إدارة النجدة- بمديرية أمن الدقهلية.
- شاركت في إعطاء دورات تدريبية عن (لغة الإشارة) لمشروع PACES التابع للاتحاد الأوربي ضمن مشروع Erasmus

Enroll