الانتقال إلى المحتوى الرئيسي

مهارات وفنيات أداء لغة الإشارة 2


جامعة المنصورة

About Skils and Techniques of Sign Language Course

Sign language is a language that uses the visual-manual modality to convey meaning. Sign languages are expressed through manual articulation in combination with non-manual markers.

Sign language should not be confused with body language, a type of nonverbal communication. Sign languages convey much of their prosody through non-manual elements. Postures or movements of the body, head, eyebrows, eyes, cheeks, and mouth are used in various combinations to show several categories of information, including lexical distinction, grammatical structure, adjectival or adverbial content, and discourse functions.

Skils and Techniques of Sign Language level2 course deals with the following topics:

The trainee will learn the social and educational importance of understanding and using non-verbal communication methods and finger spelling, with an explanation of non-verbal communication methods, which includes an explanation of the importance of communicating by non-verbal means and an analysis of types of communication such as body language and total communication with an explanation of spelling.

Fingering and how to practice it, with a focus on the basic rules to ensure correct practice of spelling. We will learn about indicative terms that focus on explaining the basics of sentences in sign language.

The trainees will be trained on indicative terms in various fields such as religion, professions, colors, Arab and foreign currencies, food, clothing, and giving an idea about Units of measurement.

There is an explanation of the technology supporting the hearing-impaired, which has witnessed successive developments that have helped in overcoming the problems caused by hearing impairment in communication processes with hearing-impaired individuals and have facilitated many of life’s requirements for them, as these technologies included the production of many computer programs, hearing aids, and communications devices in all their forms. And their types, television devices translated into sign language, simultaneous translation devices, alarm and warning devices, writing devices, and electronic sign dictionaries.

In sign language course we will have practical exercises and activities, including exercises to apply various concepts, which helps in improving finger spelling skills and the use of sign language. Through them We will learn the importance of understanding non-verbal communication methods and encourage trainees to continue learning and developing communication skills.

Course Staff

Course Staff Image #1

Dr. Mirna Medhat

Assistant Lecture of Curriculum and Teaching Methods for Special- Needs Education - Faculty of Education, Mansoura University.

- Holds a BA in Special Education – Hearing Impairment Specialization - Faculty of Education, Mansoura University.
- Diploma in Special Education - Faculty of Education, Mansoura University.
- Special Diploma in Curricula and Teaching Methods - Faculty of Education, Mansoura University.
- Master in Curricula and Teaching Methods of Special –Needs Education (Sign Language and its Performance Skills) - Faculty of Education, Mansoura University.
- Sign language Trainer - at the Center for Educational Technology - Faculty of Education, Mansoura University.
- Sign language Trainer on a –"Digital Maarf Platform" of Mansoura University.
- Member of the Disability Awareness Team - People of Determination Care and Family Guidance Committee affiliated to the family of the Egyptian Residency “Dignified Life” - Mansoura University.
- In addition to giving a training program in (sign language) to members of the Emergency Department - Dakahlia Security Directorate.
participated in training courses on (sign language) for the project- PACES- of the European Union within the Erasmus+ project.

حول دورة لغة الإشارة

لغة الإشارة هي وسيلة التواصل الغير صوتيّة، تستخدم للتواصل مع ذوي الاحتياجات الخاصة صوتياً للأشخاص البكم وسمعياً للصم، حيث تُستخدم حركات اليدين كوسيلة للتخاطب، وأصابع اليدين في إشارةٍ للأرقام، وأيضاً تعابير ترسم على الوجه لنقل الميول والمشاعر ترافقها بعض حركاتٍ في اليدين لتركيب العديد من المعاني، إضافة إلى متابعة حركات الشفاه وهي المرحلة الأكثر تطوراً لقوة الملاحظة، حيث يستطيع الأصم قراءة الكلمات من خلال حركات الشفاه، وهناك حركات في الجسد كوضع بعض الإشارات إلى جانبي الرأس أو أعلاه أو على الكتف أو الصدر أو البطن كنوعٍ من الإيحاء لإيضاح الرغبات والمعاني، وللتعبير عن الذات.

يتناول المقرر الموضوعات الأتية:

الأهمية الاجتماعية والتعليمية لفهم واستخدام طرق التواصل غير اللفظي والهجاء الأصبعي مع توضيح طرق التواصل غير اللفظي الذي يشمل شرحًا لأهمية التواصل بوسائل غير لفظية وتحليلًا لأنواع التواصل مثل لغة الجسد والتواصل الكلي مع شرح الهجاء الأصبعي وكيفية ممارسته.

كما سيتم التركيز على القواعد الأساسية لضمان ممارسة صحيحة للهجاء، حيث سنتعرف على المصطلحات الإشارية التي تركز على شرح أساسيات الجمل بلغة الإشارة. كما سيتم تدريب المتدربين على مصطلحات إشارية في مجالات مختلفة مثل الدين والمهن والألوان والعملات العربية والأجنبية والغذاء والملابس وإعطاء فكرة عن وحدات القياس.

أيضا سيتم توضيح التكنولوجيا المساندة للمعاقين سمعيا التي شهدت تطورات متلاحقة ساعدت في التغلب على المشكلات التي تخلفها الاعاقة السمعية على عمليات التواصل مع الأفراد المعاقين سمعيا وسهلت عليهم كثيرا من متطلبات الحياة، حيث شملت تلك التقنيات إنتاج العديد من برمجيات الكمبيوتر والمعينات السمعية وأجهزة الاتصالات بأشكالها وأنواعها وأجهزة التليفزيون المترجمة للغة الإشارة، وأجهزة الترجمة الفورية، وأجهزة الإنذار والتنبيه، وأجهزة الكتابة، وقواميس الإشارة الالكترونية.

من خلال دورة مهارات فنيات لغة الإشارة سيكون لدينا تدريبات ونشاطات عملية، تشمل تمارين لتطبيق المفاهيم المتنوعة، مما يساعد في تحسين مهارات الهجاء الأصبعي واستخدام لغة الإشارة، فمن خلالها سنعرف أهمية فهم طرق التواصل غير اللفظي وتشجيع المتدربين على مواصلة تعلم وتطوير مهارات التواصل.

تحت اشراف فريق عمل منصة معارف

المحاضر

Course Staff Image #1

د. ميرنا مدحت


مدرس المناهج وطرق تدريس الفئات الخاصة المساعد - كلية التربية جامعة المنصورة - حاصلة على ليسانس تربية خاصة- تخصص إعاقة سمعية- كلية التربية جامعة المنصورة.
- دبلومة مهنية في التربية الخاصة- كلية التربية جامعة المنصورة.
- دبلومة خاصة في المناهج وطرق التدريس- كلية التربية جامعة المنصورة.
- ماجستير في مناهج وطرق تدريس الفئات الخاصة عن (لغة الإشارة ومهارات أدائها)- كلية التربية جامعة المنصورة.
- مدرب لغة إشارة- في مركز تكنولوجيا التعليم- كلية التربية جامعة المنصورة.
- مدرب لغة إشارة- على منصة معارف الرقمية التابعة لجامعة المنصورة.
- عضو بفريق التوعية بالإعاقة- بلجنة رعاية ذوي الهمم والإرشاد الأسري التابعة للمبادرة الرئاسية " حياة كريمة" – جامعة المنصورة.
- شاركت في إعطاء برنامج تدريبي في (لغة الإشارة) لأفراد إدارة النجدة- بمديرية أمن الدقهلية.
- شاركت في إعطاء دورات تدريبية عن (لغة الإشارة) لمشروع PACES التابع للاتحاد الأوربي ضمن مشروع Erasmus

Enroll